@misc{Kosmol_Jan_Influence, author={Kosmol, Jan}, howpublished={online}, language={eng}, abstract={W artykule przedstawiono wyniki badań symulacyjnych wpływu ciepła wytwarzanego w łożysku na jego opory ruchu a tym samym na straty mocy w łożysku. Dotychczas w literaturze nie spotyka się informacji o tym w jaki sposób straty mocy wpływają na opory samego łożyska. Można przypuszczać, że straty mocy w łożysku powodują odkształcenia cieplne elementów łożyska co z kolei może powodować zmianę luzu pomiędzy kulkami a bieżniami a w konsekwencji oporów ruchu. W wyniku przeprowadzonych badań stwierdzono że odkształcenia cieplne elementów łożyska są wielokrotnie większe niż odkształcenia spowodowane obciążeniami mechanicznymi, np. siła odśrodkową od wirujących kulek czy napięciem wstępnym łożysk. Ponadto, stwierdzono, że obciążenia kontaktowe pomiędzy kulkami a bieżniami w cieplnym stanie przejściowym łożyska mogą być wielokrotnie większe niż w stanie ustalonym, co oznacza że i opory ruchu w łożysku w stanie przejściowym mogą być znacznie większe niż w stanie ustalonym. Wykazano, że uzyskanie symulacyjnych czasowych przebiegów temperatur w łożysku wymaga wielokrotnego, iteracyjnego powtórzenia analiz. Przeprowadzone badania eksperymentalne pokazują stosunkowo dobrą zgodność jakościową z wynikami badań symulacyjnych, natomiast wyniki ilościowe nie zawsze dają wystarczającą zgodność.}, title={Influence of heat generated in a rolling bearing on its motion resistance}, title={Wpływ ciepła powstającego w łożysku tocznym na jego opory ruchu}, type={artykuł}, keywords={łożysko toczne, ciepło, temperatura, opory ruchu, straty mocy}, }